Zoeken
Zoeken

Wat is Safety Connect en hoe werkt het?

Terug naar overzicht

Wat is Safety Connect en hoe werkt het?

Voor brand en vluchtveiligheidsobjecten zijn er sensoren ontwikkeld die de productkwaliteit 24/7 kunnen monitoren. Zodra er iets niet in orde is wordt dat meteen via een notificatie gemeld. Daardoor ben je altijd op de hoogte van wat er precies afspeelt in je gebouw. Maar hoe werkt het en welke tools je ontvang je?

Waarom is Safety Connect nodig? 

Een keer per jaar is er een risico inventarisatie en evaluatie (RI&E) voor organisaties. 15% valt uit, omdat er tussentijds geen controle is. Je weet nooit welke 15% dat is vanwege geen tussentijdse controle. Daarom is Safety Connect van belang. 

Hoe werkt Safety Connect? 

Je brandveiligheidsobjecten zoals noodverlichting, blussers en verbandtrommels krijgen sensoren.  De veiligheidsmiddelen worden door de sensoren continu in de gaten gehouden. Op vaste momenten geven de sensoren vervolgens de status van het object af. Als er een verandering is dan wordt dit direct gemeld. Alle informatie wordt weergegeven op een overzichtelijk dashboard. Dit dashboard is geschikt om meerdere locaties te monitoren. 

Welke meldingen geeft Safety Connect af? 

Voor elke sensor is er een bepaalde waarde gekoppeld. Die waarde kunnen bewegen. Het systeem geeft signalen af als ze afwijken van normaal. Er zijn twee typen meldingen die het systeem afgeeft, namelijk notificaties en alerts. Een notificatie geeft aan dat er een kans is dat er een onveilige situatie ontstaat. Een alert is ernstiger en vraagt om een actieve handeling. De notificaties en alerts kun je naast telefonisten ook in je mail ontvangen. In je dashboard zijn ze direct zichtbaar in het tabblad ‘’taken’’. 

Welke tools ontvang je bij Safety Connect? 

Bij het aanschaffen van Safety Connect ontvang je het volgende: 

Dashboard 

Je ontvangt toegang tot je eigen dashboard. Dat is geschikt voor het monitoren van meerdere locaties en kan door verschillende contactpersonen worden bestuurd. In het dashboard heb je een actueel overzicht van alle statussen van de brandveiligheidsobjecten. Deze worden in grafieken weergegeven. Bij veranderingen wordt het onmiddellijk gedetecteerd en verschijnt het in de takenlijst. Vervolgens beslis je zelf welke actie moet worden ondernomen. 

Notificaties en alerts 

De notificaties en alerts ontvang je per mail en/of op je telefoon. De notificaties waarschuwen je op situaties die kans op gevaar hebben. Een alert vraagt om direct actie. 

Directe vorm van communicatie 

Door het hebben van een dashboard heb je continu een overzicht van je veiligheidsmiddelen. Mocht er afwijkingen ontstaan dan kan je direct contact opnemen, om het probleem op te lossen.

Wat houden de sensoren in de gaten? 

Door het hebben van een dashboard heb je een overzicht van je veiligheidsmiddelen. Mocht er afwijkingen ontstaan dan kan je direct contact opnemen om het probleem te kunnen oplossen. Wat houden de sensoren in de gaten? De sensoren houden drie soorten veiligheidsmiddelen in de gaten: 

 1. Noodverlichting 

 ·        Juiste werking van accu en status van de lamp;

 ·        Wegvallen van netspanning; 

 ·        Correcte afwerking van de zelftest; 

 ·        Omgevingstemperatuur. 

 2. Brandblussers 

 ·        Wegvallen of oplopen van druk/gewicht, geen correcte werking van de blusser;

 ·        Blusserbewegingen: mogelijk (oneigenlijk) gebruik of meenemen van blusser; 

 ·        Omgevingstemperatuur.

 3. Brandslanghaspel – verbandtrommel- blusdeken – AED 

 ·        Afrollen van haspel; 

 ·        Beweging van verbandtrommel, blusdeken en AED: mogelijk (oneigenlijk) gebruik;

 ·        Omgevingstemperatuur.

Hoe komt de data in de database? 

De sensoren staan in verbinding met zenders/ontvangers (nodes). Die zijn verwerkt in noodverlichtingarmaturen. Deze nodes in de noodverlichtingarmaturen staan continu met elkaar in verbinding en vormen samen een netwerk. De nodes zetten de data van de sensoren door naar de volgende node, richting de zogenoemde gateway. De gateway heeft met een 4G-verbinding contact met de database in de Cloud. In de Cloud wordt het dashboard vorm gegeven.

Hoe wordt Safety Connect aangeboden? 

Safety Connect wordt aangeboden als een aanvullende dienst bovenop het reguliere productengamma. Voor het 100% waarborgen van de veiligheid wordt een extra maandbedrag gevraagd voor elke veiligheidsmiddel dat er gemonitord wordt. Onze partner biedt het volgende aan: 

 ·        Het aanbrengen van de sensoren; 

 ·        Het datanetwerk;

 ·        De database; 

 ·        De dashboard, notificaties en alerts.

 *Dit zit allemaal in het maandtarief 

Het maandbedrag is vanaf € 1,- per object per maand, geheel afhankelijk van het aantal objecten dat de klant wenst te koppelen.

Safety Connect is dus een tool die je niet kunt missen. Het geeft 24/7 overzicht van de veiligheidsmiddelen en waarschuwt je bij veranderingen of gevaarlijke situaties. Het is belangrijk om het aan te schaffen om de veiligheid het hele jaar te kunnen waarborgen. 

Vraag voor meer informatie over Safety Connect hieronder! 

 

Samen met een expert heeft Best Deal het over Safety Connect gesproken. Hieronder staat de aftermovie met de belangrijkste momenten van de Webinar.